bekap

Iako na prvi pogled mnogim vozačima deluje suludo da neko čeka da auto pređe čak 30.000 kilometara da bi uradio mali servis, odnosno zamenio ulje i filter ulja – upravo toliki interval su mnogi proizvođači propisali za svoje automobile.
Zašto su propisali toliko dug servisni interval? Verovatno da bi privukli kupce na više načina. Na primer, mali servis u ovlašćenom servisu može da bude veoma skup.
S obzirom na to da se u inostranstvu kupuje neuporedivo više novih automobila, kao i da mnogi od njih imaju garantni rok 3, 4 ili 5 godina ili postoji mogućnost doplate za produženu garanciju, pri čemu se uglavnom uzimaju na lizing ili kredit – to znači da su u obavezi da mali servis obavljaju u ovlašćenom servisu.
Stoga ideja da se mali servis radi na svakih 30.000 umesto 15.000 kilometara utiče na potencijalnog kupca, naročito kada su u pitanju kompanije sa velikim flotama vozila, navodeći ga da razmišlja o ukupnoj finansijskoj uštedi. Možda nam deluje nelogično – zar nije to suviše mala ušteda za jednog stanovnika EU, u odnosu na njegov standard? Verovali ili ne, marketinški stručnjaci su veoma dobro proučili psihologiju potrošača – u našem slučaju vozača – i zaključili da ovakav pristup deluje. Istina, ovde je uglavnom reč o nešto „novijim“ automobilima (po našim shvatanjima) i to isključivo ukoliko koriste sintetičko ulje – ne polusintetičko. Isto tako – pojedini proizvođači automobila i motornih ulja savetuju da se interval zamene ulja skrati nakon što auto pređe određenu kilometražu, recimo 200.000 kilometara.
Dakle, nije sve baš tako jednostavno. Naprotiv! Sačekajte da pročitate ostatak teksta...
Ali ako bi se ulje menjalo na 15.000 km, onda bi ovlašćeni servisi više zarađivali?!
Tačno je, ovlašćeni servisi bi dobijali više novca kada bi proizvođači odredili da se ulje menja na 15.000 umesto na 30.000 km. Ipak, cenovnom politikom po pitanju redovnog i vanrednog servisiranja, kao i popravki, ovlašćeni servisi ipak uspevaju da „opstanu“. Međutim, postoji jedan „problemčić“ za koji mnogi ne znaju ili ga zaboravljaju. Recimo da vi kupite potpuno nov auto, i srećni ste zbog toga što motorno ulje i filter ulja možete da menjate tek na 30.000 kilometara, s obzirom na to da ste prinuđeni da idete u ovlašćeni servis sa prilično visokim cenama zato što ste uzeli auto: - na lizing ili kredit sa rokom otplate od npr. 5 ili više godina - sa dužim garantnim rokom, recimo 4 ili 5 godina, pri čemu neki proizvođači nemaju ni ograničenje po pitanju pređene kilometraže... Uglavnom, pomirili ste se sa svim pozitivnim i negativnim stranama čitave priče, ali onda usledi šok! Auto sam određuje kad se menja ulje Nakon 10.000 ili 15.000 km od poslednjeg servisa upali se neka lampica na instrument tabli – npr. treperi lampica za ulje ili počne da svetli u nekoj drugoj boji (ne crvenoj). Logično, vi proverite da li ima dovoljno ulja i pokaže se da je sve u redu – motorno ulje je na odgovarajućem nivou. Pošto je vozilo i dalje u okviru garantnog roka ili zbog kredita/lizinga morate u ovlašćeni servis, odlazite tamo i saznajete da je stigao trenutak za zamenu motornog ulja. Ali zašto bi moralo da se menja ulje sada ako je predviđeno da se menja na 30.000 km? Odgovor je jednostavan – postoji senzor ili više senzora koji prate stanje ulja i ukoliko se pokaže da ulje više nema odgovarajuće karakteristike (kontaminiranost ulja česticama čađi, gorivom, viskoznost, prisustvo vode...), kompjuter vam javlja da morate da ga zamenite. Naravno – nemaju svi savremeniji automobili ovakve sisteme sa senzorima – zavisi od proizvođača, modela, motora, godišta... Kod nekih automobila kompjuter uzima u obzir brojne faktore i prema njima određuje termin kada treba uraditi mali servis.
- U te faktore, pored proteklog vremena i pređene kilometraže od poslednje zamene ulja, mogu da spadaju:
- vreme rada u mestu (u leru)
- broj hladnih startova
- varijacije temperature ulja
- vreme rada motora sa određenom temperaturom ulja
- spoljašnja temperatura
- itd.
- Odgovor na pitanje šta su to otežani uslovi vožnje nije lak, ali generalno tu spadaju:
- mnogo kratkih vožnji i to posebno u zimskom periodu, što znači da se mnogo vozi dok motor nije uspeo da dostigne radnu temperaturu ili da se iole ozbiljnije zagreje (što kraća vožnja i niža spoljna temperatura, to gore)
- vožnja u gradu, sa mnogo zaustavljanja i kretanja, i to naročito pri visokim letnjim temperaturama
- mnogo hladnih startova (hladan start je veliki neprijatelj svakog motora)
- rad u mestu (u leru) – neki proizvođači otežanim uslovima vožnje smatraju i situaciju kada auto u određenom periodu polovinu vremena provede u radu u mestu
- vožnja pri niskim obrtajima (često i u dužim periodima)
- oštra i sportska vožnja
- vožnja „ozbiljnog“ tereta ili vuča teške prikolice
- nedovoljno često startovanje i generalno korišćenje vozila, koliko god to delovalo nelogično
I za kraj
Ukoliko auto uglavnom koristite na otvorenom putu, uz konstantnu brzinu i broj obrtaja, bez mnogo ubrzavanja, naročito oštrijih, a pritom koristite kvalitetno originalno motorno ulje - zamena ulja na 30.000 km najverovatnije neće izazvati nikakve negativne efekte čak ni na duži rok (govorimo o stotinama hiljada kilometara). Međutim, malo koji vlasnik automobila ima tu sreću. Stoga savetujemo da uzmete uputstvo za svoj automobil i pažljivo pročitate deo o menjanju motornog ulja, odnosno o intervalima, otežanim uslovima vožnje, itd. Ponavljamo – „obećanih“ 30.000 km važi samo u idealnim uslovima. Ako vozite u idealnim uslovima, to je sjajno. Ali ako uglavnom vozite u gradskoj gužvi kada idete na posao i vraćate se sa posla, vikendom često vozite na kratkim relacijama do prodavnice, prijatelja/rodbine i slično, imate dizelaša sa DPF filterom... U tom slučaju nakon 30.000 km ulje će vam biti u užasnom stanju, što znači da će životni vek motora i turbo punjača biti znatno kraći.