FILTERI
Arhiva bloga

Katalizator – ugradnja novog ili polovnog katalizatora, provera, tehnički pregled...

S obzirom na to da od jula ove godine (2021.) automobili kojima je skinut katalizator neće moći da prođu tehnički pregled, mnogi vozači su zabrinuti iz više razloga.

Inače, katalizatori se ugrađuju u putnička vozila već tri decenije, a pošto znamo da nam vozni park nije baš mlad, pretpostavlja se da je kod mnogih katalizator skinut.

Zato ćemo se pozabaviti najčešćim pitanjima koja muče vozače.

Generalno o katalizatoru

On čini izduvne gasove manje štetnim. Postoji više vrsta.

Imaju ga i dizelaši i benzinci. Ali – katalizatori nisu isti kod benzinaca i dizelaša.

Kada su dizelaši u pitanju, ukoliko imaju DPF filter, uglavnom se katalizator i DPF filter nalaze u istom kućištu, bar kod iole novijih automobila.

Zašto vozači skidaju katalizator?

Zato što počnu da se javljaju razni problemi u radu motora – u servisu zaključe da je problem u katalizatoru, pa se kao najjeftinije rešenje primeni uklanjanje katalizatora.

Neki od simptoma su konstantan gubitak snage, povremeni gubitak snage praćen trzanjem ili nepravilnim radom motora, paljenje ček-endžin lampice, osetno povećana potrošnja goriva, itd.

Mogu da se jave i drugi simptomi, koje neki serviseri mogu da prepoznaju čak i bez dijagnostike. Naravno, treba naglasiti da uz katalizator idu i senzori – koliko će ih biti i koje će parametre da prate zavisi od motora, generacije, starosti...

Ponekad i kvar senzora može da „prevari“ dijagnostiku i da pokaže da nešto nije u redu sa katalizatorom.

Takođe – kvar katalizatora ne znači obavezno da će se javiti neki od gore navedenih simptoma u vidu nepravinog rada motora ili povećane potrošnje goriva. Zavisi od slučaja do slučaja.

Katalizator može vremenom da se zapuši česticama iz izduvnih gasova, ali pošto se to dešava postepeno, vlasnik se vremenom navikava da mu auto sve slabije „vuče“, pa ne obraća pažnju na taj problem dok situacije ne postane baš ozbiljna.

Katalizator može i fizički da se ošteti, odnosno da saće „sagori“, da se raspadne zbog nekog udarca, uslova vožnje, itd.

Uglavnom, skidanje katalizatora je kod nas postalo sasvim uobičajeno kada dođe do problema. Kod novijih automobila ta operacija je malo komplikovanija zbog senzora i kompjutera, ali sve to može da se „sredi“.

Plus, otkup katalizatora je odavno postao vrlo profitabilan posao, pošto se u katalizatoru nalaze veoma skupi materijali kao što su paladijum, platina, rodijum... Katalizator u zavisnosti od modela automobila i stanja samog katalizatora može da se proda za 30 do preko 150 evra. „Sagoreo“ katalizator kojem se raspalo saće nema baš neku veliku vrednost...

Ako je katalizator zapušen, može li da se očisti?

Ne – mada se mnogi neće složiti, naročito oni koji se bave čišćenjem katalizatora ili prodaju aditive za čišćenje.

Neki servisi nude čišćenje katalizatora na razne načine – u nekim slučajevima se skida, u nekima se ne skida. Takođe, naglašavamo da niko ne obećava da će katalizator biti „kao nov“, a tu je i problem sa garancijom, odnosno šta se dešava ako vi platite čišćenje, a katalizator nastavi da pravi probleme?

Naglašavamo da katalizator nije kao DPF koji može vrlo efikasno da se očisti. Zato je je bolje da kupite novi zamenski ili univerzalni katalizator, nego da gubite vreme i novac na čišćenje.

Tu su i razni aditivi, ali kada detaljno pročitate „sitna slova“ shvatite da oni u stvari služe uglavnom za „poboljšanje efikasnosti katalizatora“, produžavanje njegovog životnog veka (i drugih komponenti) i slično. Stoga aditive možete da koristite preventivno, ali ne očekujte da će vam očistiti ili popraviti katalizator.

Neki vozači se kunu da su uspeli sami da očiste katalizator na svom automobilu uz pomoć određene kiseline, potapanja u rastvor neke hemikalije, „puške“ sa vodom pod visokim pritiskom i slično. Ovakve „uradi sam“ operacije nipošto ne preporučujemo, pošto vrlo lako možete da oštetite saće katalizatora, pa na kraju nećete moći ni da ga prodate.

Da li je bolje ugraditi nov zamenski, univerzalni ili polovni katalizator?

Recimo da vam je katalizator definitivno stradao. Nov originalni može da bude izuzetno skup. Zato se odlučujete za neku alternativu.

Tu su razni zamenski i univerzalni katalizatori, pri čemu jedan zamenski katalizator može da se koristi kod čitavog niza motora, pa se donekle gubi granica između zamenskih i univerzalnih. Zato pri kupovini budite veoma pažljivi i dobro proverite da li taj katalizator odgovara vašem automobilu, tj. motoru.

Što se tiče polovnih – sve zavisi od toga u kakvom je stanju katalizator. Ako je reč o katalizatoru koji je skinut sa novijeg havarisanog automobila, on može da bude odlično rešenje. Sa druge strane, ukoliko kupujete polovan katalizator star 10 ili 15 godina, vrlo lako se možete naći u situaciji da ubrzo tražite novi katalizator...

Koliki je životni vek katalizatora?

Neki proizvođači automobila kažu da je životni vek katalizatora oko 200.000 kilometara, ali da to zavisi od raznih faktora. Dakle, čak i u idealnim uslovima vožnje, katalizator nije večan, a kao i mnoge druge delove automobila, i na njega negativno utiče gradska vožnja, mnogo hladnih startova, itd.

Inače, aktivni sloj plemenitih metala ili legura u saću katalizatora koji u stvari pročišćava izduvne gasove tokom vremena gubi efikasnost. Teško je proceniti bez detaljnijeg ispitivanja koliko brzo do toga dolazi.

Generalno, veoma je važno da motor bude ispravan ukoliko želite da vam katalizator što duže traje.

Ako motor nema dobro sagorevanje, pa nesagorelo gorivo dolazi do katalizatora, to može vrlo brzo ozbiljno da ga ošteti. Isto važi i za ulje ili antifriz.

Na primer, ako jedna svećica strada i prestane da pali smešu u cilindru, ta smeša će da dolazi do katalizatora, pa može katalizator da zagreje do tolike temperature da ga uništi.

Zato redovno proveravajte nivo motornog ulja i antifriza i reagujte ako vidite da se nešto neobično dešava. Isto tako, proveravajte i menjajte na vreme svećice i kablove. Katalizator mogu da unište ili mu značajno skrate životni vek vibracije izazvane istrošenim nosačima motora ili izduvnog sistema, prolazak kroz duboku vodu, paljenje automobila na guranje, dugo „verglanje“, kvar lambda sonde ili nekih drugih senzora...

Katalizator je tu, ali u stvari nije tu?!

Katalizator se zbog prolaska na tehničkom pregledu ili prodaje automobila uklanja i tako što se samo izvadi saće iz kućišta katalizatora, tako da vizuelno ne može da se uoči ništa neuobičajeno. Pogledate odozdo i vidite da je katalizator tu – samo što je prazan, odnosno vidite praznu „školjku“ katalizatora.

Kod nekih automobila katalizator je postavljen veoma nezgodno, blizu motora, tako da ne može ni da se vidi.

Stoga, ukoliko npr. kupujete automobil i želite da se uverite da je katalizator sigurno tu i da je ispravan, dobra ideja je da odete u neki proveren servis kako bi se obavila provera. Uklanjanje katalizatora kod starijih vozila je znatno jednostavnije, dok je kod novijih to već ozbiljnija procedura, pošto tu ima više senzora plus kompjuter koji prati razne parametre.

Inače, kada se katalizator ukloni, donekle se promeni zvuk motora – postane reskiji (oštriji).

Saveti stručnjaka

Razgovarali smo sa Ivanom Nastasijevićem iz servisa „Turbo Centar Nastasijević” koji se između ostalog bavi čišćenjem i zamenom DPF filtera. Što se tiče katalizatora, rekao nam je da ako se utvrdi da je katalizator skinut ili je uklonjeno saće iz njega, da savetuje da se kupi polovan katalizator, naravno ukoliko se nađe ispravan.

Što se tiče čišćenja katalizatora, kaže da se čišćenje katalizatora kod benzinaca ne radi.

Tehnički pregled i auto koji je proizveden bez katalizatora

Ukoliko automobil nikada nije imao katalizator, odnosno tako je proizveden, nema potrebe da se ugrađuje da bi prošao tehnički pregled.

Foto: Dragan Romčević

Ostavite Vaš komentar
Najveća ponuda
Odmah dostupno
Jednostavno poručivanje
Call centar
Tim stručnjaka
Bez posrednika
Najpovoljnije cene