FILTERI
Arhiva bloga

Kada treba zameniti stari akumulator

Iako je na prvi pogled odgovor na pitanje iz naslova sasvim očigledan, odnosno da je logično da se kupuje novi akumulator kada stari potpuno otkaže, takva ušteda u vidu odlaganja kupovine novog može vrlo lako da vas na kraju košta više nego da ste na vreme obavili zamenu.

Neretko vozači dozvole da ih akumulator „izda“ i po nekoliko puta u toku zime kada su niske temperature, smatrajući da samo treba da „preguraju“ do toplijih dana i da će onda sve biti u redu. Kada motor neće da startuje, pozovu nekoga i startuju ga uz pomoć kablova ili na guranje, što kod novijih automobila treba strogo izbegavati.

Međutim, kada vas akumulator iste te zime iznenadi i otkaže „poslušnost“ i to baš kada morate hitno negde da idete, drugih vozača nema na vidiku, rano ujutro ili kasno uveče, sve oko vas se zaledilo, onda shvatite da bi ipak bilo bolje da ste uzeli novi akumulator.

U takvim situacijama se obično na brzinu juri prvi dostupan akumulator, pa se neretko kupuje neodgovarajući akumulator, po većoj ceni nego što biste ga našli da ste tražili na vreme, snalazite se za transport kako znate i umete, gubite vreme i nerve...

Iz tog razloga smo odlučili da porazgovaramo sa stručnjacima. U „Akumulator centru“ u Zemunu bili su raspoloženi da nam odgovore na razna pitanja.

Glavno pitanje – kako da znam da je akumulatoru definitivno došao kraj? Odgovor glasi: „To se može utvrditi isključivo u ovlašćenom servisu. Ako i nakon punjenja od deset sati akumulator ne može da startuje motor, to znači da je gotovo sigurno vreme za zamenu, naravno, ukoliko je punjač ispravan“.

Kada treba da sumnjam da akumulator neće još dugo biti dovoljno funkcionalan

Ovo su neki od uobičajenih simptoma:

-          otežano verglanje kada pokušavate da startujete motor

-          treperenje instrument table prilikom startovanja

-          restartovanje radija u raznim situacijama

Tu su i razni drugi simptomi. Na primer, slabi kabinsko osvetljenje prilikom startovanja, razni uređaji, sistemi i oprema prave probleme ili se neobično ponašaju, naročito kada je auto ugašen.

Takođe, ukoliko motor teže startuje nakon dužeg mirovanja, čak i kada nisu niske temperature, to je prilično dobar znak da nešto nije u redu.

Uvek treba imati u vidu i to koliko je akumulator star.

Kako da sam proverim akumulator?

Postavili smo i pitanje na koliko vremena treba proveravati akumulator, kao i može li uopšte i kako vozač to sam da uradi? Verovatno ste čuli da se proverava napon unimerom, ali šta nam određeni napon uopšte govori i koliko je takva provera pouzdana?

Akumulator bi trebalo proveravati na tri, šest ili devet meseci – u zavisnosti od uslova vožnje. To važi i za period nakon isteka garancije i za vreme garancije. Merenje napona klasičnim unimerom ne može da nam pokaže kompletno stanje akumulatora, pošto je napon samo jedan od faktora.

Međutim, u određenim slučajevima ukazuje da, na primer:

1) manje od 10,5 volti: akumulator je neispravan ili duboko ispražnjen (treba proveriti auto)

2) 12 do 12,4 volti: prazan akumulator (treba dopuniti akumulator)

3) 12,6 do 12,8 volti: akumulator je dobar

4) iznad 13 volti - suv i neispravan akumulator ( treba proveriti auto)

Stručnjaci iz „Akumulator centra“ kažu da je životni vek akumulatora i do 2 puta duži od njegovog garantnog roka. Ali – ukoliko želite da mu maksimalno produžite životni vek, što podrazumeva da ćete znatno duže imati pouzdan akumulator, koji će biti u stanju da startuje motor pri niskim temperaturama i to nakon dužeg mirovanja, obavezno mu redovno proveravajte stanje u nekom servisu.

Tako ćete saznati da li mu je potrebno punjenje ili da kažemo dopunjavanje, što je upravo „intervencija“ koja mu pomaže da duže traje. Proverom u servisu moći ćete na vreme da reagujete.

Inače, brzi test u mnogim servisima  (ne svim) je besplatan i podrazumeva proveru odvlačenja struje na vozilu, proveru alternatora, povlačenje anlasera i proveru stanja samog akumulatora. Ovaj brzi test je pouzdan 50%.

Ali zato je tu veliki servis akumulatora, koji je pouzdan 100% - oko toga se raspitajte u nekom servisu.

U servisima se klasično punjenje akumulatora naplaćuje oko 300 dinara, dok je punjenje uz testiranje oko 400 dinara. Podrazumeva se da cene nisu svuda iste, pa se unapred informišite.

U nekim servisima, kao što je ovaj sa čijim stručnjacima smo razgovarali, kao kupac dobijate zamenski akumulator ako u garantnom roku donesete svoj akumulator na servis.

Možete i sami da punite akumulator. Na tržištu možete naći mnogo punjača, od veoma jeftinih koji imaju samo osnovne funkcije, do kvalitetnih i inteligentnih sa zaštitom od prekomernog punjenja, zamene polova, kontrolom punjenja u zavisnosti od stanja samog akumulatora i i toga do kojeg nivoa se napunio, itd.

Izbor je zaista velik, proizvođači punjača obećavaju svašta, ali napominjemo da treba biti veoma pažljiv prilikom kupovine – ono što piše „na papiru“ ne funkcioniše uvek tako dobro i u praksi.

Uglavnom, važi generalno pravilo da se akumulator puni sa 10% svog kapaciteta. To znači da, na primer,  punjač od 4,5 ampera akumulator od 45Ah napuni za deset sati.

Treba li povremeno puniti akumulator koji ne izaziva probleme?

Da – time mu se produžava životni vek, kao što smo već rekli. To zavisi od načina i uslova vožnje – na akumulator naročito negativno utiču kratke vožnje koje mu ne dozvoljavaju da se dovoljno dopuni, mnogo startovanja motora, korišćenje brojnih potrošača (naročito dodatnih sistema za grejanje svega i svačega zimi – retrovizori, sedišta, volan, itd.), korišćenje potrošača (svetlo, muzika...) kada je motor ugašen, dugo nekorišćenje automobila...

Ukoliko se akumulator ostavlja da duže vreme stoji, prethodno ga obavezno treba napuniti. I nakon toga mu povremeno treba proveravati napon i dopunjavati po potrebi.

Inače, kada se akumulator isprazni do kraja, kada npr. ostavite upaljene farove na ugašenom autu, akumulator treba što pre staviti na punjenje, inače može doći do trajnog oštećenja.

Foto: Shutterstock.com

Ostavite Vaš komentar
Najveća ponuda
Odmah dostupno
Jednostavno poručivanje
Call centar
Tim stručnjaka
Bez posrednika
Najpovoljnije cene